Gratis oppskrift på heklet lyslykt til lite norgesglass.

tirsdag, april 23, 2013

Dett er en lyslykt som er heklet på et lite norgesglass. Lyslykten har bunn og er pyntet med hyssing, sølvtråd og treperler.

Gratis oppskrift på heklet lyslykt til lite norgesglass.

Forkortelser som jeg har brukt i oppskriften:
lm - luftmasker
kj.m - kjedemaske
fm - fastmaske
st. - stav
dbst. - dobbeltstav

Mål på mitt norgesglass er 15cm høyt og med tykkeste diameter 11-12 cm
Garn som passer til pinner nr. 3

Oppskrift på heklet lyslykt til lite norgesglass.

Bunn
Legg opp 6.lm og ta til en ring med en kj.m
hekle 12 fm i ringen
Hekle så fm i hver omg. til ønsket strørrelse

Kant Rundt.
Hekle to omg. med staver i hver fm.
Hekle 4 omg. med fm i hver st.
Nå begynner du å hekle på nettingen rundt. Du hekler:
5 lm, hopp over 2 fm, 1 fm i neste fm. gjenta dette rundt. Når du starter på neste runde må du lage kj.m til midten av neste bue og hekle de 5lm med nedtak i neste lm.bue på hver omg. til ønsket lengde.
Jeg heklet 10 omg. med dette før jeg startet på avslutningskantene øverst.

De 3 siste omg.
Første omg:
Hekle kj.m til midten av neste lm.bue hekle 3 dbst i hver bue rundt hele omg.
Andre omg.:
Hekle st. i hver db.st men ikke dra tråden gjennom for hver stav (du må la de bli en lm fra hver stav igjen på hver st.) når 3 st. er heklet slik har du 3 masker pluss den første maske på og du skal nå dra tråden gjennom alle maskene samtidig for å lage en liten spiss.
Tredje omg:
Hekle 1 picot (Hekle først fire lm. Deretter hekler du én fm i den første lm.)
2lm - 1 picot - 2lm rundt hele som avslutning.


Fest tråder

Nå kan du tre en snor eller det du måtte ønske rundt nestøverste hullrad og knytte en sløyfe for å stramme til slik at ikke heklingen sklir ned.

Jeg setter pris på om du linker tilbake hit hvis du hekler denne :-)

Lykke til!

Andre ting du kan titte på her

7 ❤ kommentarer

  1. Kjempefin og så nydelig farge :)
    Takk for at du deler oppskriften :)

    SvarSlett
  2. Takk for oppskrift! Jeg har fremdeles ikke somla meg til å hekle lyslykt. De er jo så fine, denne inkludert!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  3. Tusen takk for oppskriften.
    Nå har jeg laget lyslykten og jeg syns den ble kjempefin

    SvarSlett
  4. Hei:) Kan du forklare hvordan jeg skal gjøre dette??

    Hekle st. i hver db.st men ikke dra tråden gjennom for hver stav (du må la de bli en lm fra hver stav igjen på hver st.) når 3 st. er heklet slik har du 3 masker pluss den første maske på og du skal nå dra tråden gjennom alle maskene samtidig for å lage en liten spiss.

    SvarSlett
    Svar
    1. Lenge siden jeg gjorde denne men - skal forsøke å forklare til deg Oda. Det blir som en picotkant til slutt dette. Hekle en stav - så en stav til, nå lar du den første staven også bli på pinnen sammen med den første staven. Så hekler du en stav til og nå har du 3 masker (endemaskene på hver av de tre stavene på pinnen) Så hekler du en maske for å samle alle stavene sammen. Vet ikke om dette ble godt nok forklart. :-)

      Slett
    2. Aha, jeg skjønner! Tusen takk for svar:) Men skal det være noe mellomrom mellom "spissene"?

      Slett
    3. Dessverre så husker jeg ikke nå hva jeg gjorde, jeg sitter på campingen nå og er ikke hjemme og kan se hva jeg gjorde på den - men du kan jo også hekle en annen avslutningskant med picoter på.. :-) https://www.youtube.com/watch?v=FkR4z2w6fuQ

      Slett

♥ Legg gjerne igjenn en kommentar under her.


♥ Ha det fint!

Få Nyhetsbrevet

Få Nyhetsbrevet
Motta mitt nyhetsbrev med nyheter fra bloggen og butikken min. - Sorry, In only Norwegian !
Få tilbud og rabatter.
Nyhetsbrev sendes ut rundt 1-2 ganger pr. måned, noen ganger sjeldnere!

Besøkende fra 3 /2-2013

StrikkebloggerKreativeBloggereVinveskerBloggist.no - Toppliste for bloggeretoppliste for bloggere - ToppBloggBlogglistenhitsBlogguratPersonligtPersonligt bloggar
Arts