Siste nytt
Loading...
tirsdag 23. april 2013

Gratis oppskrift på heklet lyslykt til lite norgesglass.

Dett er en lyslykt som er heklet på et lite norgesglass. Lyslykten har bunn og er pyntet med hyssing, sølvtråd og treperler.


Forkortelser som jeg har brukt i oppskriften:
lm - luftmasker
kj.m - kjedemaske
fm - fastmaske
st. - stav
dbst. - dobbeltstav

Mål på mitt norgesglass er 15cm høyt og med tykkeste diameter 11-12 cm
Garn som passer til pinner nr. 3

Oppskrift på heklet lyslykt til lite norgesglass.

Bunn
Legg opp 6.lm og ta til en ring med en kj.m
hekle 12 fm i ringen
Hekle så fm i hver omg. til ønsket strørrelse

Kant Rundt.
Hekle to omg. med staver i hver fm.
Hekle 4 omg. med fm i hver st.
Nå begynner du å hekle på nettingen rundt. Du hekler:
5 lm, hopp over 2 fm, 1 fm i neste fm. gjenta dette rundt. Når du starter på neste runde må du lage kj.m til midten av neste bue og hekle de 5lm med nedtak i neste lm.bue på hver omg. til ønsket lengde.
Jeg heklet 10 omg. med dette før jeg startet på avslutningskantene øverst.

De 3 siste omg.
Første omg:
Hekle kj.m til midten av neste lm.bue hekle 3 dbst i hver bue rundt hele omg.
Andre omg.:
Hekle st. i hver db.st men ikke dra tråden gjennom for hver stav (du må la de bli en lm fra hver stav igjen på hver st.) når 3 st. er heklet slik har du 3 masker pluss den første maske på og du skal nå dra tråden gjennom alle maskene samtidig for å lage en liten spiss.
Tredje omg:
Hekle 1 picot (Hekle først fire lm. Deretter hekler du én fm i den første lm.)
2lm - 1 picot - 2lm rundt hele som avslutning.


Fest tråder

Nå kan du tre en snor eller det du måtte ønske rundt nestøverste hullrad og knytte en sløyfe for å stramme til slik at ikke heklingen sklir ned.

Jeg setter pris på om du linker tilbake hit hvis du hekler denne :-) Lykke til!




3 kommentarer:

  1. Kjempefin og så nydelig farge :)
    Takk for at du deler oppskriften :)

    SvarSlett
  2. Takk for oppskrift! Jeg har fremdeles ikke somla meg til å hekle lyslykt. De er jo så fine, denne inkludert!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  3. Tusen takk for oppskriften.
    Nå har jeg laget lyslykten og jeg syns den ble kjempefin

    SvarSlett

Takk for at du vil legge igjen en kommentar her.


Jeg blir veldig glad for det, og da vet jeg hvor jeg kan finne deg, og besøke deg tilbake. :-)

♥ Ha det fint!

Send lynmelding
Klikk Esc for å stenge
Copyright © 2013 Strikke Maske All content (including text, photographs, and design work) is © StrikkeMaske. They are shared for personal / non-commercial use and inspiration only. Thank you!